برنامه راهبردی در رونق گردشگری
صنعت گردشگری در جهان، امروزه در حالی بهعنوان مهمترین بخش درآمد زایی
بسیاری از کشورها محسوب میشود که در آمد حاصل از این بخش طبق آمار
بهگونهای کاملا نابرابر تقسیم میشود.
صنعت
گردشگری در جهان، امروزه در حالی بهعنوان مهمترین بخش درآمد زایی بسیاری
از کشورها محسوب میشود که در آمد حاصل از این بخش طبق آمار بهگونهای
کاملا نابرابر تقسیم میشود.
بهطوریکه
۵۰ درصد از درآمد حاصل از این صنعت تنها به ۷ کشور آمریکا، انگلیس،
فرانسه، ایتالیا، اسپانیا ، آلمان و اتریش سرازیر شده و مابقی کشورها تنها
به ۵ درصد درآمد حاصل از صنعت توریسم اکتفا می کنند، و ایران در این میان
با تاکید بر چشمانداز ۲۰ ساله کشور و سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری بر آن
است سهم خود را از بازار جهانی گردشگری در سال ۱۴۰۴ با جذب حداقل یک و نیم
درصد تعداد گردشگر بینالمللی (۲۰ میلیون نفر) به ۲ درصد درآمد صنعت
توریسم جهان برساند.
با
نگاهی بر چگونگی صنعت توریسم در آلمان بهعنوان یکی از کشورهای پیشرو در
این عرصه در سطح اروپا، برخی از سیاست های راهبردی این کشور را که میتواند
راهکارهایی پیش روی صنعت توریسم کشورمان قرار دهد از نظر میگذرا نیم.
صنعت
گردشگری در آلمان- بهعنوان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری اروپا - در
سالهای اخیر همواره با روند رو به رشدی روبهرو بوده است. این کشور هم
اکنون با برخورداری از ۶هزار و ۱۳۵ موزه، ۳۶۶ سالن تئاتر، ۳۴ پارک مخصوص
گذران اوقات فراغت؛ ۴۵هزار زمین تنیس، ۶۴۸ زمین گلف، ۱۲۲ پارک طبیعی – ملی،
پیست ۱۹۰هزار کیلومتری پیادهروی و همچنین پیست ۴۰هزار کیلومتری دوچرخه
سواری یکی از بزرگترین کشورهای توریستی در جهان محسوب می شود.
طبق
آخرین آمار منتشر شده از مراکز گردشگری این کشور میزان درآمد حاصل از بخش
گردشگری آلمان در سال ۲۰۰۸، ۳۵۰ میلیارد یورو ارزیابی شده است، که این رقم
در ۱۰ سال آینده به ۵۷۲ میلیارد یورو افزایش خواهد یافت. این در حالیست که
به گفته کارشناسان، این آمار حاکی از کاهش رشد تقاضا در حوزه گردشگری آلمان
در سال ۲۰۰۸ است.
طبق
آمار، نرخ رشد تقاضا در این کشور حدود ۶ / ۱ درصد است که می بایست در
بلندمدت - بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸- به رشد متوسط ۴ / ۳ درصد در سال برسد
که این پیش بینی در مقایسه با نتایج تحقیقات جهانی کمتر از متوسط جهانی ۳
درصد در سال است که دلیل آن جهش اقتصادی جهانی در این کشور اعلام شده است.
طبق پیشبینیهای بلندمدت، رشد متوسط سالانه ۴/۴ درصدی در ۱۰ سال آینده،
مرحله امیدوارکننده ای در بخش گردشگری در سراسر جهان است.
بنابر
نتایج اعلام شده از سوی مرکز توریسم آلمان امسال نیز بزرگترین کشورهای
توریستی از میان ۱۰ کشور صنعتی جهان خواهد بود. طبق آمار، آلمان پس از
آمریکا، چین و ژاپن در جایگاه چهارم قرار دارد و سهم بازار این کشور در حال
حاضر ۵/۵ درصد است.
مرکز
توریسم آلمان امسال با هدف حفظ و ارتقاء موقعیت گردشگری در آلمان ۱۰ حوزه
عملی - راهبردی بهمنظور توسعه صنعت توریسم آلمان در خارج از مرزهای این
کشور تنظیم و در مرحله اجرا قرار داده است. کارشناسان مرکز توریسم آلمان
معتقدند آنها میتوانند با به کارگیری این ۱۰ هدف استراتژیک جایگاه
اقتصادی آلمان را از طریق اشتغالزایی در صنعت گردشگری این کشور و همچنین
افزایش درآمد از راه مخارج سفر در داخل، ۱ میلیارد یورو و در خارج ۲/۲۶
میلیارد یورو در سال ۲۰۰۶، ارتقاء دهد. ۱۰ حوزه عملی استراتژیک برای توسعه
صنعت گردشگری آلمان در سال ۲۰۰۸ عبارتند از:
۱)
تقویت وجهه کشور آلمان بهعنوان یک مقصد گردشگری: نخستین هدف مرکز توریسم
آلمان ادامه رشد مثبت وجهه آلمان در سراسر جهان است بویژه که در این صورت
تصویر جهانی مثبت از کشور آلمان نیز به واسطه وجهه گردشگری آن در آینده
افزایش خواهد یافت. به گفته این مرکز تحقق این امر در گرو رشد شاخص برند
ملی است طبق آمار، آلمان در طول سال ۲۰۰۶ از محبوبیت بالایی در خارج از
مرزهای این کشور برخوردار بوده است بهطوری که به لحاظ محبوبیت در رتبه
گذاری ملی در سطح بینالمللی رتبه نخست و در رتبه گذاری منتشر شده از ژنو
برای دومین بار جایگاه سوم را پس از سوئیس و اتریش به دست آورد.
۲)
توسعه صنعت توریسم این کشور در مقیاس جهانی: از دیگر اهداف مرکز گردشگری
آلمان توسعه صنعت گردشگری این کشور در سطح جهانی است. در این راستا مرکز
توریسم آلمان از بازارهای خارجی پویایی و رشد روشنی انتظار دارد. بر این
اساس این مرکز پتانسیلهای اقتصادی بالایی را در درآمد حاصله تا سال ۲۰۱۵
ارزیابی کرده است که از آن جمله میتوان به افزایش ۱۵ میلیون گردشگر خارجی
اشاره کرد که بهدنبال آن تولید ناخالص داخلی به ۹/۱۷ میلیارد یورو افزایش
یافته و درآمد مالیاتی انباشت شده به حدود ۴/۵ میلیارد یورو خواهد رسید.
۳)
اتصال شبکه های عبور و مرور اعم از خطوط پرواز، راه آهن و خیابان:
مهمترین فاکتور ادامه رشد صنعت گردشگری در آلمان ایجاد زیرساختهای عبور و
مرور قابل رقابت با پایتخت بویژه برای مناطق توریستی است.
۴)
حفظ رتبه نخست آلمان در بخش سفر های تجاری در اروپا: به گفته مرکز گردشگری
آلمان مهمترین وظیفه صنعت گردشگری این کشور در آینده بهعنوان دارنده
نخستین جایگاه سفرهای تجاری در اروپا، مدیریت بازار آلمان در بخش سفرهای
تجاری بهویژه در عرصه رقابتهای آسیایی است. آلمان در جهان بهعنوان کشور
موزهها و در اروپا نیز بهعنوان کشور کنفرانسها و همایشها دارنده رتبه
نخست است. بنابر آمار ارائه شده۲۹ درصد همه سفرهای انجام شده از اروپا به
این کشور سفرهای تجاری است که این میزان تقریبا ۲ برابر متوسط سفرهایی است
که در اروپا انجام میگیرد. طبق پیشبینی کارشناسان گردشگری آلمان، ۴۳ درصد
از مجموع ۳/۱۰ میلیون سفر تجاری انجام شده از اروپا را میتوان از طریق
ایجاد زیر ساختهای نوین هر ساله در بازار به تثبیت رسانده و افزایش داد.
۵)
غلبه بر چالش های جامعه شناختی در سطح بینالمللی: مرکز توریسم آلمان وجود
گردشگران روبه رشد بالای ۵۵ سال را امتیازی مهم برای رشد صنعت گردشگری
آلمان و بویژه برای حفظ جایگاه مدیریتی مقاصد سفر آلمانیها در داخل
میداند. طبق آمار میزان سفر این گروه سنی گردشگران روی هم رفته تا سال
۲۰۲۰ در مهمترین بازارهای اصلی سراسر جهان به ۱/۳۱ میلیون سفر خواهد رسید.
مهمترین بازارهای اصلی جهان عبارتند از: فرانسه، آمریکا، هلند و ایتالیا.
بر این اساس به گفته مرکز توریسم آلمان ترغیب گردشگران بالای ۵۵ سال به
ادامه سفرهای داخلی در آلمان به لحاظ ملی حائز کمال اهمیت است.
۶)
توسعه و بهره گیری مستمر از جایگاه فرهنگی آلمان: به گفته کارشناسان کشور
آلمان هماکنون از وجهه فرهنگی تمام عیاری در سراسر جهان برخوردار است.
طبق
آمار ۲۷ درصد سفرهایی که از خارج بهمنظور گذران تعطیلات و ۴/۱۳درصد
سفرهای تجاری انجام گرفته به مقاصد گردشگری آلمان ناشی از وجهه مثبت فرهنگی
این کشور است. طی یک همه پرسی انجام شده در میان ۳۶ کشور عضو در شاخص برند
ملی( NBI)و ۶۲ درصد شرکت کنندگان، آلمان را کشوری
با میراث فرهنگی غنی و ۵۳ درصد آلمان را صاحب مناظر طبیعی زیبا میدانند.
از سوی دیگر ۳/۶۳ درصد نیز در سراسر جهان معتقدند که این کشور از میراث
معماری غنی برخوردار است.
در
این راستا عامل رتبه فرهنگی، هم در توریسم بین المللی و هم در جایگاه
امروزی آلمان بهعنوان مقصد فرهنگی شماره ۲ اروپاییها، میبایست در جهت
خلق خطوط تولیدی مهمی در آینده گردشگری آلمان مورد بهره برداری قرار گیرد.
۷)
توسعه ملی توریسم سلامت: تقویت توریسم سلامت(سفر بهمنظور فرار از شهرها و
گریز از استرس و لذت بردن از آفتاب و...) از دیگر اهداف مهم در راستای
توسعه صنعت توریسم آلمان در سال ۲۰۰۸ است به گفته کارشناسان موضوع سلامت در
همه بخشهای درمانی و پزشکی می بایست بهطور فعال در زمره اهداف توسعه ای
صنعت توریسم در آلمان قرار گیرد. ضمن آنکه روند رو به رشد سلامت در جمعیت
آلمان می بایست هر چه بیشتر در ارتباط با موضوع توریسم سلامت مورد توجه
قرار گیرد.
۸)
افزایش تولیدات با توجه به دگرگونیهای اقلیمی: تغییرات اقلیمی نظیر
زمستان های معتدل و برفی و یا تابستان های گرم و بارانی حاکی از افزایش
تغییرات آب و هوایی و رویدادهای غیر عادی نظیر توفان و سیلاب در آینده است.
دگرگونی اقلیمی در سراسر جهان برای اقتصاد گردشگری آلمان نیز چالشهای
بزرگی به همراه دارد. این موضوع بیش از همه در ارتباط با احساس فردی
گردشگران است که با هدف گذران تعطیلات سفر کردهاند. از سوی دیگر
دگرگونیهای اقلیمی میزان تقاضا در زمینه زیرساختهای توریستی را افزایش
میدهد. بر این اساس مرکز گردشگری در آلمان درصدد است رشد تولیدات بلندمدت
بهطور هماهنگ با مناطق توریستی و در راستای تغییرات اقلیمی آنها انجام
گیرد.
۹)
تسریع روند بینالمللی شدن شهرها و مناطق در آلمان: برای نخستین بار در
سال ۲۰۰۶ از هر ۷ گردشگری که در هتلها و دیگر مناطق آلمان اقامت شبانه
داشتند یک گردشگر خارجی محسوب میشد. این آمار بدون هیچ تغییری در سال ۲۰۰۷
نیز تکرار شد. شهر زاکسن آلمان در این میان مهمترین بازار درآمد در
ایالات جدید آلمان بهشمار میرفت.
۱۰)
بهره برداری جهانی از فروش چند شبکهای: مرکز توریسم آلمان در
استراتژیهای آتی صنعت گردشگری در این کشور بر بهرهبرداری از تمامی
راههای فروش تاکید میکند.