هتلداری
هتلداری

هتلداری

هتل

مدیریت خانداری هتل




 
خانه داری به عنوان یکی ازبخش های اصلی هتل که در روند خدمات رسانی مناسب هتل بسیارموثر می باشدتاثیر بسزایی در رضایت میهمان  دارد وبه عنوان یک سازمان  می تواندتشکیلات مستقلی داشته باشد.  این تشکیلات خود دارای مدیرارشد،مدیران میانی ،مدیران عملیاتی و کارکنان می باشد.امابا توجه به اینکه این بخش خود جزئی از سازمان بزرگتری بنام هتل بوده و بایدبراساس دستور العمل های آن فعالیت نماید.

  

مدیرخا نه داری که مدیرارشد سازمان خانه داری است در چارت کلی هتل جزءمدیران میانی قرارمیگیرد و به طبع مدیران زیر مجموعه آن یک رده پائین تر خواهند بود.

نکته اساسی این است که کلیه افراد دراین بخش  باید به فنون اداره کارکنان و به قولی مدیریت آنها آگاهی داشته باشند ؛بنابراین باید با تعاریفی مانند مدیریت ،برنامه ریزی،سازمان دهی ،هدایت و کاربرد آنها در خانه داری آشنا باشند.

× مدیریت در خانه داری :
مدیریت فرایند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی ،سازمان دهی بسیج منابع و امکانات و هدایت و کنترل آنها است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و براساس نظام ارزشی موردقبول قرار می گیرد.

دراین تعریف می توانیم در مورد خانه داری به موارد زیر اشاره کنیم:

عملکرددرخانه داری یک نوع فرایند است یعنی در روش سیستماتیک دارای ورودی و خروجی است که بابه کارگیری موثر و کارای عوامل سیستم می تواند اثرگذار باشد به عبارتی خانه داری بخشی است که عملیات درآن به صورت مداوم جاری و فعال است و هیچگاه متوقف نمی شود . دراین فرآیند باید ازمنابع مادی ازجمله تجهیزات ،ملزومات و بودجه در اختیارگذاشته شده استفاده و منابع انسانی موردنیازحرفه ای بکارگرفته شودالبته با توجه به اینکه بخش خانه داری جزء بخش های خدماتی محسوب می شود سرمایه اصلی آن کارکنانی هستند که درآن قسمت آموزش دیده و به کارگیری می شوند،بنابراین استفاده صحیح منابع در جهت مناسب وحرفه ای و موثر در این قسمت جزءاصول مدیریت خانه داری است .در مدیریت خانه داری برنامه ریزی و سازمان دهی و تعیین استراتژی و خط و مشی درسمت و سوی کلی اهداف هتل خواهد بود و موجب رشد و بالندگی سازمان هتل خواهد گردید .

مدیرخانه داری خوب در یک هتل مدیری است که بتواند از منابع و امکانات موجوداستفاده لازم رابرده و با ابزارکنترلی مناسبی که ایجاد می کند (و البته ارزشی می باشد) برای رسیدن به اهداف هتل تلاش نماید این اهداف می توانددر بعد رضایت مشتری یا مهمان ،رضایت صاحب  سرمایه ، و براساس قوانین و مقررات جامعه صنفی صورت می گیرد.















موفق باشید

















نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.