هتلداری
هتلداری

هتلداری

هتل

نحوه سزو پذیرایی و صرف سوپ



اصولا سوپ ها پیش غذا بشمار میروند و هرچه غذای اصلی سنگین تر و حجیم تر باشد , سوپ باید رقیق تر باشد .

 

 

ظرف مناسب برای پذیرایی سوپ بشقاب گودی است که لبه دارد و داخل بشقاب تخت روی میز در میان

سرویس قرار میگیرد و قاشق مخصوص آن هم در سمت راست قرار داده می شود .

balmoralsoups-tea

تفاوت قاشق گرد و بیضی برای سوپ : معمولا برای سوپ های رقیق قاشق کشیده و بیضی است و برای سوپ های غلیظ تر یا آش ها قاشق گرد است .قاشق کوچک هم برای دسر استفاده میشود .

spoon21

در تصویر بالا 4 نوع قاشق مخصوص سرویس غذاخوری رسمی تر یا  Formal دیده میشود که از بالا اولین قاشق بعنوان قاشق سرو  Serving spoon  نامیده میشود که بیضی و کشیده است و دسته بلند دارد و جهت استفاده میهمان برای کشیدن و برداشتن سالاد از سالادخوری و خوردن انواع غذا و سالاد هایی که نیاز به قاشق دارد روی میز قرار داده میشود .

قاشق بعدی گرد است و دسته بلندی دارد و برای خوردن سوپ هایی است که تقزیبا غلیظ است و داخل آن مواد خرد شده دیگر دارد . قاشق بعدی نیز گرد است و دسته کوتاه تری دارد و برای سوپ های غلیظ کرمی و یکدست استفاده میشود . قاشق گرد و کوچک آخری برای سوپ هایی که مانند ( آبگوشت ) بویون Boullion  آبکی و رقیق است و موادی ندارد بکار میرود .

spoon24

قاشق های مخصوص سوپ یا نودل های آبدار در غذاهای آسیایی , قاشق بزرگ بیضی و دسته کوتاهی است که با پیاله آن ست می باشد .

spo343

گاهی از آن قاشق ها برای سرو دسرهای تکنفره یا فینگرفود ها در میهمانی های کوکتل و ایستاده استفاده میشود .

s5435

احتمال دارد گاهی برای سوپ به جای بشقاب گود , پیاله ( کاسه کوچک ) بکار رود . این پیاله ها بیشتر به هنگام سرو غذاهای آسیایی به چشم میخورد .

s87

و یا برای سوپ بشقاب گود کوچک بدون لبه استفاده میشود .

6455

و یا گاهی فنجانی بزرگ با دو دسته یا بدون دسته برای سوپ اختصاص داده شود . در هر ظرف گودی میتوان سوپ سرو کرد و فرقی نمیکند ولی حتما باید زیر آن یک بشقاب تخت قرار گرفته باشد . اگر سوپی که در این فنجان ها سرو شده خیلی رقیق باشد و موادی داخل آن نباشد , در میهمانی های غیر رسمی میتوان بدون استفاده از قاشق , سوپ را با فنجان آرام آرام خورد یا در واقع نوشید .

soup34

برای پذیرایی از میهمان و سرو هر غذایی ابتدا از میهمان اجازه بگیرید که آیا اجازه میدهد برایش مثلا سوپ سرو کنید ؟ زیرا احتمال دارد میهمان نخواهد اصلا سوپ میل کند .

722.2214

قبل از ریختن سوپ یا آش در بشقاب و ایجاد رودربایستی و مجبور کردن میهمان به خوردن آن , حتما برای پر کردن بشقاب از او اجازه بگیرید . ضمنا تعداد ملاقه را حتما از او سوال کنید و اگر فقط یک ملاقه خواست با اصرار و بی محابا ملاقه دوم را نکشید ! به یاد داشته باشید که میهمان خجالت خواهد کشید آن را دست نخورده رها کند و یا نیمه بگذارد .

Ladle of Soup

برای سرو سوپ در بشقاب همیشه مقداری از سر ملاقه سوپ خوری را خالی بگذارید که مبادا هنگام کشیدن سوپ چکه کند . بشقاب را کاملا نزدیک لبه سوپخوری نگه دارید . قبل از کشیدن به آرامی تزیینات روی سوپ و آش را هم بزنید تا از تمام مواد مخلوط کشیده شود . مگر اینکه میهمان خواهش کند از تزیینات یا مواد رویی برایش نکشید که در آن صورت به آرامی از کنار و لبه ظرف و داخل سوپ و آش برایش خواهید کشید .

دقت کنید و قبل از تست کردن سوپ ( یا آش , اشکنه , حلیم یا هلیم و ....  ) , هیچگاه به آن نمک و فلفل نزنید ! زیرا احتمال دارد با نمک زدن به آن دیگر نتوانید از آن سوپ بخورید و اینکه سوپ کشیده شده در بشقاب بماند یا دست نخورده برداشته شود , خیلی زشت و دور از ادب است ! فقط با چشیدن میتوانید متوجه شوید که آیا به نمک و فلفل نیاز دارد یا خیر !!!!

fr455

بشقاب سوپ را از روی میز بلند نکنید و قاشق را به دندان های خود نزنید ! شالاپ و شولوپ و ملچ و ملوچ هم قدغن است !!

543577

بشقاب سوپ را کج نکنید ! و سوپ را با ظرف سر نکشید !! هورت کشیدن و صدا کردن دهان و گلو ( قورت قورت ) هم ممنوع است !

34444

برای خوردن سوپ , هیچگاه سوپ داغ را فوت نکنید ! کمی صبر کنید و به آرامی آن را هم بزنید . و تا زمانی که نمک و فلفل و لیموترش به آن بزنید حتما قدری خنک تر خواهد شد و اگر قاشق را از سوپ پر نکنید تا به دهان برسد , حتما خنک خواهد بود .

443435

اگر نودل داخل سوپ هست با لبه قاشق تکه کنید و برش داده و به اندازه ای بدارید که در قاشق جا بگیرد . ولی به نظر میرسد تنها راه خوردن نودل در غذای چینی و ژاپنی و کلا غذاهای آسیایی با استیک های چوبی همین روش است !!

sticks

در تصویر فوق نحوه به دست گرفتن و استفاده از چوب های استیک برای خوردن غذاهای آسیایی را مشاهده میکنید . اگر غذا آبکی باشد حتما قاشق بزرگی هم ( که در عکس های بالا نشان داده شد ) در کنارش وجود دارد که پس از استفاده از چوب ها برای خوردن نودل , برای خوردن سوپ آن بکار می برند .

ولی اگر غذای آسیایی نباشد بر سر یک میز رسمی Formal چنین کاری را با قاشق و چنگال انجام ندهید ! ضمنا برای خوردن نودل یا اسپاگتی با چنگال , روش خاص وجود دارد که در جای خود مصور توضیح داده خواهد شد .

photo etiquette 04

برای صحیح خوردن سوپ , این گونه معمول است که : باید قاشق را وسط بشقاب برده

photo etiquette 05

و سپس قاشق را به سمت خارج بشقاب رانده و مقداری از سوپ را داخل قاشق کرده و با لبه بشقاب اضافی آن را تمیز کرده و مقدار 1/3 از قاشق را خالی بگذارید و به طرف دهان ببرید .در این صورت اگر مقداری سوپ از داخل قاشق چکه کند , به احتمال قوی وسط بشقاب خواهد ریخت و لباس و رومیزی شما را لک نخواهد کرد .

photo etiquette 06

قبل از رسیدن قاشق به طرف لبها , دهان را باز نکنید !

diningetiqu

اگر در حین خوردن سوپ , از خوردن باز ایستادید یا گفتگو میکردید یا میز را ترک کردید , قاشق را به حالت ساعت 4 در سوپ قرار دهید که بشقاب سوپ شما را میهماندار از روی میز برندارد و نبرد .این به این معناست که " من هنوز سوپ خواهم خورد " .

photo etiquette 10

پس از خوردن , اگر دیگر میلی به ادامه ندارید قاشق را مانند تصویر بالا در کنار بشقاب زیری ( بشقاب تخت زیرین ) قرار دهید .

البته اگر جهت برداشتن سوپ برعکس باشد قانون خداوند اشتباه نخواهد بود و اتفاقی بدی هم نخواهد افتاد . شما میتوانید چنین کاری را انجام دهید و اگر مراقب باشید بدون لک کردن رومیزی و لباس های خود سوپ را میل کنید , اشکالی هم ندارد . ولی اگر به میهمانی رسمی دعوت شدید , رسم صحیح خوردن سوپ را بجا آورید . البته بدانید تا در تنهایی و در منزل به اینگونه خوردن عادت نکنید , در میهمانی هم سوتی خواهید داد !!  این آاداب بخصوص در ملاقات های رسمی تجاری از اهمیت زیادی برخوردار است .


البته انسان جایزالخطاست اگر احتمالا یکی از این "نباید ها " را غفلتا انجام دادید , به روی خود نیاورید و دیگران را متوجه نکنید و بعد سعی کنید و مراقب باشید تا دیگر تکرار نکنید !!


















موفق باشید























نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.